Köpvillkor 2023-09-28

Beställning
Är beställaren under 18 år skall målsmans tillstånd inhämtas av beställaren innan köpet genomföres.
Om du handlar med annan persons personuppgifter, utan dennes medgivande, och detta innebär ekonomisk eller annan skada för LG Produkter AB, kommer detta att polisanmälas.
Efter att beställningen är lagd kommer det att skickas ut ett automatiskt e-postmeddelande med en orderbekräftelse från order@lgprodukter.se

OBS!
Kontrollera alltid att rätt varor är beställda och leveransadressen är rätt.
Kunden har eget ansvar att uppge rätt leveransadress och rätt namn på mottagare vid beställning.

Om paket kommer i retur till oss pga att kunden uppger fel leveransadress som tex fel post nr, fel gatunamn eller gatu nr , samt fel mottagarens namn då debiteras kunden för frakt tur och retur samt en hanteringsavgift på 250:- + moms (312,50 inkl. moms). Speciella villkor gäller leverans av trästolpar/stock/slanor, se nedan.

Om du inte har fått en orderbekräftelse, kontrollera först skräppost-mappen och i andra hand kontakta vår kundtjänst, 0456-820020 eller kundtjanst@lgprodukter.se

Leveranstid
När samtliga varor i din order skickas från vårt eget lager så kommer alla varor i en samlad leverans.
Detsamma gäller när du beställt varor som finns i lager hos en och samma av våra leverantörer.
Detta sker normalt inom 1-3 arbetsdagar från det att vi mottagit din beställning.

Ibland har vi varor med olika långa leveranstider, då är det den varan med den längsta leveranstiden bland de varor som du har beställt som styr när vi kan skicka din order.

Om varorna i din order skickas från olika lager så skickas varorna i separata leveranser.

Betalningsvillkor Svea
Vi använder oss av SVEA som betalleverantör.
Vi erbjuder flera olika betalningsalternativ
- Kort (betala utan extra kostnad)
- Faktura (betala inom 14 dagar)
- Delbetalning (Dela upp betalningen i upp till 24 månader)
- Konto (Välj vad du vill betala varje månad)
- Banköverföring via Trustly (betala med ditt bankkonto)
- Swish (betala utan extra kostnad)

Allmänna villkor kan ni läsa här
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI)

Har du frågor om din betalning eller faktura kontaktar du Svea kundtjänst
Måndag – Torsdag 08–19, Fredag 08–18, Lördag 10–17 och Söndag 11–17.

Kontaktuppgifter Svea
Telefon: 08 - 514 931 13
Mejladress: swp@svea.com

Moms
På vår hemsida www.lgprodukter.se kan du välja att se priserna inklusive moms eller exklusive moms.

Transporter
Vi har för närvarande fraktavtal med Schenker och DHL. I vissa fall där varorna går direkt från fabrik/leverantör till dig som kund kan andra fraktbolag förekomma.
Leveransvillkor: Fritt Vårt lager.

Ej utlösta leveranser
Vid ej utlöst försändelse debiteras frakt tur och retur samt en hanteringsavgift på 250:- + moms (312,50 inkl. moms). Speciella villkor gäller leverans av trästolpar/stock/slanor, se nedan.

Fraktkostnader inom Sverige
Vi har enhetspriser på frakterna för att du som kund alltid ska veta vad du ska betala i frakt.

Schenker Parcel Ombud 0-5 Kg   85:- + moms (106,25 inkl moms)
Schenker Parcel Ombud 5-20 Kg 185:- + moms (231,25 inkl moms
Schenker Parcel Hem dag inkl avisering 260:- + moms (325:- inkl moms)
Schenker System Home Delivery Pall och Tungt gods    260:- + moms (325:- inkl moms)
DHL Paket Hemleverans med avisering   260:- + moms (325:- inkl moms)
DHL Home Delivery Pall och Tungt gods   260:- + moms (325:- inkl moms)

 

 

 

 

 

Eftersom vi anpassar leveranssätt efter paketets vikt och förutsättningar kan vi i vissa fall använda ett annat leveranssätt än det du valt vid beställningen. Webbutiken räknar automatiskt ut rätt fraktkostnad beroende på vad för produkter som läggs i varukorgen.

Schenker:

Här kan du hitta ditt närmaste Schenker Ombud:
Ditt närmaste Schenker Ombud

Här kan du kolla vilka dagar Schenker har utkörning på din ort:
Schenker Turlista

Reklamation Transportskada Schenker:
Anmälan Reklamation Schenker

DHL:
Här kan du hitta ditt närmaste DHL Servicepoint:
Hitta närmaste DHL Servicepoint

Här kan du kolla vilka dagar DHL har utkörning på din ort:
DHL Paket & DHL Home Delivery

Reklamation Transportskada
Anmälan Reklamation DHL

Vid beställning av trästolpar/stock/slanor gäller följande:
Normal Leveranstid ca 1-2 veckor. Under högsäsong kan leveranstiden bli längre.
Trästolpar, Stock och Slanor skickas direkt från vår leverantör med deras val av transportör (oftast DHL).
Generellt sett kan trästolpar inte levereras till ö som saknar broförbindelse (Undantag Gotland).
Från fall till fall kan eventuellt leverans ske till närmaste kaj/hamn med adress på fastlandet, där mottagaren får ta emot och lossa leveransen och själv ombesörja vidaretransport till ö.
Mottagaren måste ha tillgång till truck, lastmaskin eller liknande maskin för lossning av lastbilen.
Handlossning av trästolpar är inte tillåtet av transportföretagen. Väg fram till lossningsplats måste vara körbar med lastbil och släp.

Utkörning av Trästolpar, Stock och Slanor med Avisering innan utkörning. Transportören hör av sig till det telefonnummret som är lämnat i samband med beställning och bestämmer tid för utkörning.
Om kund begär utkörning med kranbil eller annan bil eller inte kan lossa stolparna vid avtalad tid/plats kommer dessa ökade kostnader debiteras med minimum 3500:- + moms (4375:- inkl. moms) i efterskott.

När du tar emot gods, tänk på detta:
Du måste själv agera när du tar emot ditt gods. Kontrollera godsets och förpackningens tillstånd när det lämnas ut till dig. Räkna igenom antalet kollin så att de stämmer överens med uppgifterna i fraktsedeln. Tänk på att när du kvitterar ut godset är det en juridisk handling. Har du kvitterat utlämning av godset utan anmärkning har du godkänt att godset är mottaget, oskadat och komplett.

Reklamation Synlig Transportskada:
Om godset eller emballaget är synligt skadat när Transportören lämnar ut det, Ta emot godset, men kvittera aldrig fraktsedeln utan att först göra en anmärkning på kvittensdelen. Anmärkningen behöver inte vara detaljerad, men den är nödvändig för att skadan ska kunna regleras. Det som uppnås med anmärkningen är att du styrker att skadan inträffat när Transportören haft hand om godset. Är godset synligt skadat och du inte anmärker om synlig transportskada när godset kvitteras kommer inte Transportören godkänna reklamation om transportskada och då förlorar du rätten att göra gällande anspråk mot transportören och LG Produkter AB. Bifoga gärna bilder på emballage och skador i kontakten med Transportören och LG Produkter AB. Du måste spara emballage och trasig vara utifall Transportören eller LG Produkter AB vill undersöka skadan. Många gånger vill Transportören besiktiga skadan. Därför får du inte använda, returnera, sälja eller reparera det skadade godset utan att först ha kontaktat Transportören.

Reklamation Dold Transportskada:
Om skadan kunnat upptäckas först vid uppackning (dold av emballage) måste du anmäla skadan till Transportören och till LG Produkter AB så snart som möjligt och senast inom tre (3) dagar efter mottagandet för att den ska kunna tas upp till behandling. Bifoga gärna bilder på emballage och skador i kontakten med Transportören och LG Produkter AB. Om du inte reklamerar transportskador inom angivna tidsfrister förlorar du rätten att göra gällande anspråk mot transportören och LG Produkter AB. Du måste spara emballage och trasig vara utifall Transportören eller LG Produkter AB vill undersöka skadan. Många gånger vill Transportören besiktiga skadan. Därför får du inte använda, returnera, sälja eller reparera det skadade godset utan att först ha kontaktat Transportören.

Retur/Öppet köp/Ångerrätt
Returrätt på alla lagervaror inom 30 dagar. Vid alla returer måste kopia på fakturan bifogas.
Varan får ej vara använd och ska vara i originalförpackning. Varan får ej skickas mot lösen.
Varan får ej skickas med Bussgods, Schenker Privpak, DHL Servicepoint eller andra frakttjänster för privatpersoner, då dessa försändelser inte körs ut till oss. Vi kommer inte att hämta ut dessa försändelser. PostNord fungerar däremot då de körs ut med Lantbrevbäraren till oss.
Fraktkostnader och eventuell Faktureringsavgift i samband med retur, ångerrätt, öppet köp bekostas av kunden.
Varor som är kundspecifikt specialbeställda/tillverkade/bearbetade kan EJ ångras/returneras.
Vid utnyttjande av retur, ångerrätt, öppet köp står du kostnaden för retur och du har ansvar för produkten till dess att den kommit LG Produkter AB tillhanda.

Utgående varor
Produkter som är märkta som utgående vara har vi har ett begränsat antal i lager av varje artikel, så först till kvarn gäller. Priset gäller alltså enbart så länge vårt eget lager räcker. Vi reserverar oss mot mellanförsäljning/slutförsäljning och kommer inte att restnotera dessa produkter.

Kundregistrering och personnummer
När du registrerar dig som kund hos oss godkänner du att vi lagrar dina kunduppgifter i vårt kundregister. Uppgifterna är nödvändiga för att vi dels ska kunna leverera din order och dels för att vi, vid behov, ska kunna kontakta Dig angående Din order. Vi garanterar att dessa uppgifter är konfidentiella och att de inte kommer att lämnas ut eller säljas till tredje part. Du kan när som helst ändra dina uppgifter genom att kontakta oss.

Garantier och Reparationsvillkor
Garantier på varor lämnas av produkternas respektive tillverkare. LG Produkter AB lämnar inga ytterligare garantier utöver respektive tillverkares specificerade garantivillkor. Garantin täcker ej normalt slitage eller handhavandefel. Vid alla garantiärenden måste kopia på kvitto/faktura bifogas annars behandlas ärendet ej som ett garantiärende. Om kunden själv öppnat eller försökt reparera en vara så upphör garantin att gälla om så inte är avtalat.
Fraktkostnader i samband med garantireparation bekostas av kunden till LG Produkter AB. Vid godkänd garantireparation står LG Produkter AB för fraktkostnaden tillbaka till kunden.

Undersökningskostnad
Vänligen observera att garanti omfattar så kallade fabrikationsfel och omfattar inte normalt slitage eller handhavandefel. Därför är det väldigt viktigt att du följer de anvisningar som finns angivna i produktens bruksanvisning. Vid inlämning av en vara för garantireparation och varan visar sig vara felfri debiteras undersökningsavgift på 350:- exkl. moms (437,50 inkl. moms) samt fraktkostnader tillbaka till kunden.
Varor inlämnade för service/reparation utanför garantitid och varan visar sig felfri debiteras undersökningsavgift på 350:- exkl. moms (437,50 inkl. moms) samt fraktkostnader tillbaka till kunden.

Kostnadsförslag
När du lämnar in en vara för reparation eller service kan du begära ett kostnadsförslag på reparationen. Vi lämnar då ett pris på vad reparationen ska kosta. Om du då inte vill ha varan reparerad debiteras undersökningsavgift på 350:- exkl. moms (437,50 inkl. moms). Vill du ha varan tillbaka debiteras även fraktkostnader. Undersökningsavgiften debiteras ej om varan repareras.
Varan ligger kvar 14 dagar efter lämnat kostnadsförslag. Har vi inte fått något svar angående kostnadsförslaget under denna tiden skickas varan tillbaka demonterad med en undersökningsavgift på 350:- exkl. moms (437,50 inkl. moms) samt fraktkostnader tillbaka till kunden.

Reperationer & Slipning av skär
Varan får ej skickas med Bussgods, Schenker Privpak, DHL Servicepoint eller andra frakttjänster för privatpersoner, då dessa försändelser inte körs ut till oss. Vi kommer inte att hämta ut dessa försändelser. PostNord fungerar däremot då de körs ut med Lantbrevbäraren till oss.

Retur av skär för slipning till kund
Vi skickar alltid tillbaka skären med spårbar försändelse med Schenker eller DHL. Vi returnerar aldrig skären med brev på grund av ingen spårbarhet och försäkringsskäl.

Varumärken
Alla märken, varumärken, logotyper och ev. bilder i katalogen, annonser, annonsblad mm och på www.lgprodukter.se är egendom av respektive ägare.

Äganderätt
LG Produkter AB förbehåller sig äganderätten till det försålda intill full likvid erlagts.

Produktbilder & Produktfärger
All bildinformation på våra sidor skall ses som illustrationer, och LG Produkter AB kan ej heller garantera att bild återger varans exakta utseende samt beskaffenhet. LG Produkter AB kan inte garantera att färgerna som återges på produktbilder representerar de verkliga färger som produkterna har, då färger bland annat kan variera beroende på ljussättning och färgåtergivning mellan olika bildskärmar.

Ansvar för fel
LG Produkter AB:s ansvar till följd av fel i vara är begränsat till vad som anges i dessa försäljningsvillkor. LG Produkter AB bär således inget direkt eller indirekt ansvar för t.ex. - men ej begränsat till – utebliven vinst, driftsavbrott, merarbete eller annan ekonomisk skada.

Reservationer
Vi reserverar oss för eventuella prishöjningar och andra ändrade förhållanden utom vår kontroll.
Vi reserverar oss för eventuella skriv och tryckfel samt ändringar i teknisk data, utförande mm som tillverkarna kan ha gjort efter publicering.
LG Produkter AB bär inte något som helst ansvar för leveransförsening, oavsett om förseningen beror på försening hos transportör, försening eller restnotering hos produkttillverkaren eller annat förhållande.
Aktuella priser på produkter uppdateras kontinuerligt och i realtid på LG Produkters webbsida www.lgprodukter.se. Priserna anges i SEK.
LG Produkter AB äger rätt att ändra prislistan och försäljningsvillkoren utan föregående avisering.

Vid eventuell skillnad mellan villkor, produktinformation eller priser angivna i katalogen eller i övriga publikationer har hemsidans företräde.

Force Majeure
Händelser som krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, snökaos, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem eller fel i el-/tele-/dataförbindelser, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt likvärdiga händelser utanför vår kontroll, vilka ej kunnat förutses, ska hänföras till force majeure. Det innebär att LG Produkter AB befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

 

 

KreatursButiken VAT Popup Image
Välkommen till butiken
Vänligen välj om du vill handla som privatperson eller företag
Privat
(Inkl. Moms)
Företag
(Exkl. Moms)