Försäljningsvillkor 2017-08-10

Transporter
Vi har för närvarande fraktavtal med Schenker och DHL. I vissa fall där varorna går direkt från fabrik/leverantör till dig som kund kan andra fraktbolag förekomma. Leveransvillkor: Fritt Vårt lager. För varor som ej lösts ut inom föreskriven tid förbehåller vi oss rätten att debitera verkliga fraktkostnader samt en hanteringsavgift på 250:- + moms.

Vid beställning av trästolpar gäller följande: Trästolparna skickas ibland direkt från vår leverantör med deras val av transportör (oftast DHL) eller från vårt eget lager. Kunden måste ha tillgång till lastmaskin eller dylikt för lossning av lastbilen. Väg fram till lossningsplats måste vara körbar med lastbil och släp. Om kund begär utkörning med kranbil eller annan bil eller inte kan lossa stolparna vid avtalad tid/plats kommer dessa ökade kostnader debiteras med 3500:- + moms i efterskott.

När du tar emot gods, tänk på detta:
Du måste själv agera när du tar emot ditt gods. Kontrollera godsets och förpackningens tillstånd när det lämnas ut till dig. Räkna igenom antalet kollin så att de stämmer överens med uppgifterna i fraktsedeln. Tänk på att när du kvitterar ut godset är det en juridisk handling. Har du kvitterat utlämning av godset utan anmärkning har du godkänt att godset är mottaget, oskadat och komplett.

Reklamation Synlig Transportskada: 
Om godset eller emballaget är synligt skadat när Transportören lämnar ut det, Ta emot godset, men kvittera aldrig fraktsedeln utan att först göra en anmärkning på kvittensdelen. Anmärkningen behöver inte vara detaljerad, men den är nödvändig för att skadan ska kunna regleras. Det som uppnås med anmärkningen är att du styrker att skadan inträffat när Transportören haft hand om godset. Är godset synligt skadat och du inte anmärker om synlig transportskada när godset kvitteras kommer inte Transportören godkänna reklamation om transportskada och då förlorar du rätten att göra gällande anspråk mot transportören och LG Produkter AB. Bifoga gärna bilder på emballage och skador i kontakten med Transportören och LG Produkter AB. Du måste spara emballage och trasig vara utifall Transportören eller LG Produkter AB vill undersöka skadan. Många gånger vill Transportören besiktiga skadan. Därför får du inte använda, returnera, sälja eller reparera det skadade godset utan att först ha kontaktat Transportören.

Reklamation Dold Transportskada: 
Om skadan kunnat upptäckas först vid uppackning (dold av emballage) måste du anmäla skadan till Transportören och till LG Produkter AB så snart som möjligt och senast inom tre (3) dagar efter mottagandet för att den ska kunna tas upp till behandling. Bifoga gärna bilder på emballage och skador i kontakten med Transportören och LG Produkter AB. Om du inte reklamerar transportskador inom angivna tidsfrister förlorar du rätten att göra gällande anspråk mot transportören och LG Produkter AB. Du måste spara emballage och trasig vara utifall Transportören eller LG Produkter AB vill undersöka skadan. Många gånger vill Transportören besiktiga skadan. Därför får du inte använda, returnera, sälja eller reparera det skadade godset utan att först ha kontaktat Transportören.

Schenker:

Här kan du hitta ditt närmaste Schenker Ombud:
Ditt närmaste Schenker Ombud

Här kan du kolla vilka dagar Schenker har utkörning på din ort:
Schenker Turlista

Reklamation Transportskada Schenker:
Anmälan Reklamation Schenker

DHL:
Här kan du hitta ditt närmaste DHL Servicepoint:
Hitta närmaste DHL Servicepoint

Här kan du kolla vilka dagar DHL har utkörning på din ort:
DHL Paket & DHL Home Delivery

Reklamation Transportskada 
Anmälan Reklamation DHL

Fraktkostnader inom Sverige
Vi har enhetspriser på frakterna för att du som kund alltid ska veta vad du ska betala i frakt.
Webbutiken räknar automatiskt ut rätt fraktkostnad beroende på vad för produkter som läggs i varukorgen.

DHL Servicepoint 0 - 4,99 kg 65  Exkl moms 81,25  Inkl moms
DHL Servicepoint 5 - 20 Kg 165  Exkl moms 206,25  Inkl moms
DHL Paket Hemleverans inkl Avisering 20 Kg -> 195  Exkl moms 243,75  Inkl moms
Schenker Ombud 0 - 4,99 kg 65  Exkl moms 81,25  Inkl moms
Schenker Ombud 5 - 20 Kg 165  Exkl moms 206,25  Inkl moms
Schenker Paket Hemleverans inkl Avisering 0 Kg -> 195  Exkl moms 243,75  Inkl moms
Schenker System (Pall & Tungt Gods)   1150  Exkl moms 1437,5  Inkl moms

 

Restorder
Om någon vara är tillfälligt slut restnoteras denna. Du kan alltid avbeställa restnoterad vara. Görs inte detta skickar vi varan utan föregående avisering så fort vi fått in varan på lager igen. Restnoterad vara skickas utan frakt eller expeditions avgift, gäller ej pallvaror.

Export
Verklig frakt och ev. tullavgifter mm tillkommer. Vid export till EU-länder måste momsregistreringsnumret lämnas (VAT), annars debiteras svensk moms.

Leveranstid
Vi skickar normalt dina varor inom 1-3 dagar från det att vi mottagit din beställning.
Transportörens hanteringstid tillkommer.

Betalning

Faktura:
Faktura 14 dagar netto efter sedvanlig godkänd anmärkningskontroll.
Faktureringsavgift 49:- exkl moms (61,25 inkl moms).
Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post. Kunder med betalningsanmärkningar är tyvärr hänvisade till förskottsbetalning/kortbetalning.Om betalningspåminnelse måste utsändas debiteras en avgift på 60:- / gång. Efter förfallodagen debiteras 18% ränta.

Kortbetalning:
Vi accepterar de vanligaste korttyperna (Visa och Mastercard). Du kan använda korten både på Internet samt i vår butik. Vid betalning med kort anges kortnummer, kortets giltighetstid samt CVC-koden som du finner på baksidan av kortet.
För att säkerställa säkerheten när du handlar med kort på LG Produkter AB skickas all information krypterad med SSL (Secure Socket Layer). Det betyder att informationen skickas via en säker förbindelse som gör att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter och de hanteras på ett mycket säkert sätt.
LG Produkter AB samarbetar med en auktoriserad betalningsförmedlare (DIBS www.dibs.se) som kontrollerar att kortet är giltigt för köp direkt mot din bank. Din betalkortsinformation behandlas enligt den internationella säkerhetsstandarden PCI DSS som kortbolagen VISA, MasterCard, Diners, American Express och JCB står bakom. När du betalar med VISA eller Mastercard används säkerhetsverktyget 3D-Secure.

OBS!  I samband med din beställning dras hela orderns belopp från kortet vid direkt vid köpet. Skulle någon produkt i din order vara slut restnoteras den och skickas till dig utan några kostnader så fort den kommit in på lager. Skulle du inte vilja vänta på de restnoterade varorna är det bara att kontakta oss så makulerar vi restordern samt betalar tillbaka motsvarande belopp på ditt kort.

Swish:
Swish-nummer 123 122 27 51. Ange Fakturanummer / Referensnummret som meddelande.

Moms
Moms tillkommer på alla priser i katalogen, försäljningsvillkoren och på vår hemsida www.lgprodukter.se. Momsen är 25% på allt utom böcker som har 6%.

Öppet köp/Ångerrätt
Returrätt på alla lagervaror inom 30 dagar. Vid alla returer måste kopia på fakturan bifogas. Varan får ej vara använd och ska vara i originalförpackning. Varan får ej skickas mot lösen. Varan får ej skickas med Bussgods, Schenker Privpak eller andra frakttjänster för privatpersoner, då dessa försändelser inte körs ut till oss. Vi kommer inte att hämta ut dessa försändelser. Frakter i samband med byte eller retur bekostas av kunden. Varor som är kundspecifikt specialbeställda/tillverkade/bearbetade kan EJ ångras/returneras.

Köp av presentkort
Tryck här för att visa våra speciella villkor för köp av presentkort

 

Utgående varor
Produkter som är märkta som utgående vara har vi har ett begränsat antal i lager av varje artikel, så först till kvarn gäller. Priset gäller alltså enbart så länge vårt eget lager räcker. Vi resarverar oss mot slutförsäljning och kommer inte att restnotera dessa produkter.

Kundregistrering och personnummer
När du registrerar dig som kund hos oss godkänner du att vi lagrar dina kunduppgifter i vårt kundregister. Uppgifterna är nödvändiga för att vi dels ska kunna leverera din order och dels för att vi, vid behov, ska kunna kontakta Dig angående Din order. Vi gör även en sedvanlig anmärkningskontroll för att fastställa att det ej finns några betalningsanmärkningar. (Se Betalningsvillkor). Vi garanterar att dessa uppgifter är konfidentiella och att de inte kommer att lämnas ut eller säljas till tredje part. Du kan när som helst ändra dina uppgifter genom att kontakta oss.

Garantier
Garantier på våra varor lämnas av respektive tillverkare, normalt 1 år från fakturadatum, för fabrikationsfel om inget annat anges. Vissa varor har längre garanttid, detta anges då i produkttexten för respektive vara. Garantin täcker ej normalt slitage eller handhavandefel. LG Produkter AB lämnar inga ytterligare garantier utöver den av tillverkaren specificerade. Om kunden själv öppnat eller försökt reparera en vara så upphör garantin att gälla om så inte är avtalat. Vid alla garantiärenden måste kopia på fakturan bifogas. Fraktkostnader i samband med garantireparation bekostas av kunden till LG Produkter AB. LG Produkter AB står för fraktkostnaden tillbaka till kunden. Vid inlämning av vara för garantireparation och varan visar sig vara felfri debiteras felsökningsavgift á 250:-+moms.

Returer/Reperationer/Slipning
Varan får ej skickas med Bussgods, Schenker Privpak, DHL Servicepoint eller andra frakttjänster för privatpersoner, då dessa försändelser inte körs ut till oss. Vi kommer inte att hämta ut dessa försändelser.

Retur av skär för slipning till kund
Vi skickar alltid tillbaka skären med spårbar försändelse med Schenker/DHL. Vi returnerar aldrig skären med brev pga ingen spårbarhet och försäkringsskäl.

Falskbeställningar
Det är olagligt att beställa i någon annans namn utan dennes vetskap och alla sådana typer av ”beställningar” polisanmäles. Vi loggar IP-nummer på www.lgprodukter.se för att kunna styrka falskbeställningar.

Avbeställning
Din order kan avbeställas så länge den inte har skickats. Varor som är kundspecifikt bearbetade kan EJ ångras/returneras.

Varumärken
Alla märken, varumärken, logotyper och ev. bilder i katalogen, annonser, annonsblad mm och på www.lgprodukter.se är egendom av respektive ägare.

Äganderätt
LG Produkter AB förbehåller sig äganderätten till det försålda intill full likvid erlagts.

Ansvar för fel
LG Produkter AB:s ansvar till följd av fel i vara är begränsat till vad som anges i dessa försäljningsvillkor. LG Produkter AB bär således inget direkt eller indirekt ansvar för t. ex. - men ej begränsat till – utebliven vinst, driftsavbrott, merarbete eller annan ekonomisk skada.

Reservationer
Vi reserverar oss för eventuella prishöjningar och andra ändrade förhållanden utom vår kontroll. Vi reserverar oss för eventuella skriv och tryckfel samt ändringar i teknisk data, utförande mm som tillverkarna kan ha gjort efter publisering. LG Produkter AB bär inte något som helst ansvar för leveransförsening, oavsett om förseningen beror på försening hos transportör, försening eller restnotering hos produkttillverkaren eller annat förhållande. Prislistan och försäljningsvillkoren gäller från och med angivet datum och ersätter tidigare prislistor och villkor. LG Produkter AB äger rätt att ändra prislistan och försäljningsvillkoren utan föregående avisering. Aktuella priser finns på vår hemsida www.lgprodukter.se
Vid eventuell skillnad mellan villkor, produktinformation eller priser angivna i katalogen eller i övriga publikationer har hemsidans företräde.

Force Majeure
Vi ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som vi inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, snökaos, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem eller fel i el-/tele-/dataförbindelser.